دیسک گردن و راه های درمان

علائم دیسک گردن :

فتق دیسک گردن با درد در ناحیه گردن همراه است و معمولا اختلالات دیسک بنا به ناحیه ای که درگیر شده است علائم متفاوتی دارد. اگر دیسک گردن دچار فتق یا جابجایی شود فشار روی عصب و یا نخاع مشکلات متعددی را برای فرد آسیب دیده ایجاد می کند ولی چنانچه فرد تنها با دیسک گردن مواجه باشد فرد با گردن درد و محدودیت حرکتی روبرو می شود.

چنانچه آسیب  دیسک گردن در ریشه عصب C5 صورت گرفته باشد در قسمت بالای بازو ضعف مشاهده می شود و درد در ناحیه شانه نیز بروز می یابد.

چنانچه آسیب دیدگی در ریشه عصب C6 صورت گرفته باشد ضعف در ناحیه دو سر بازویی مشاهده می شود. این آسیب ممکن است منجر به بی حسی و سوزش به همراه درد انتشاری از شست دست به سمت دست شود. این آسیب دیدگی معملا از رایجترین آسیب دیدگیهای دیسک گردن می باشد.

در زمانی که آسیب دیدگی در ریشه عصب C7 صورت گرفته باشد احساس ضعف در ناحیه سه سر ماهیچه ای  پشت و بالای بازو بوجود می آید و این احساس ضعف به طرف ساعد و انگشتان امتداد می یابدو

آسیب دیدگی در ریشه عصب C8 نیز باعث ایجاد ضعف در نگهداری اجسام می شود. در این حالت بی حسی به همراه درد از سمت بازو به سمت انگشت کوچک انتشار می یابد.

برخی علل مهم ایجاد دیسک گردن :

حرکات نامناسب و چرخش شدید

حرکات ناگهانی گردن به جلو و عقب

قرار گیری در وضعیت نامناسب

فعالیت های سنگین

ابتلای فرد به بیماری آرتروز گردن

در افراد مبتلا به دیسک گردن، چنانچه فعالیت های متناسب و حرکات صحیح گردنی توسط فرد و زیر نظر فرد متبحر انجام گیرد، آسیب دیدگی می تواند به زودی بهبود یابد. هنگامی که دیسک به حالت اولیه خود باز گردد درد فرد کاهش یافته و فرد می تواند به حرکات طبیعی قبل از ابتلای خود بپردازد گرچه بهبودی بافتهای پاره شده پس از جای گیری دیسک به محل خود معمولا ۶ هفته زمان می برد. شایان ذکر است بهبود افرادی که در چند ناحیه دچار دیسک گردن شده اند یا بیرون زدگی دیسک به علت فرسودگی دیسک بوده است، بهبود بیمار زمان بیشتری می برد.

در مطب دکتر رفیعی با بهر ه گیری از لیزر درمانی ، طب سوزنی ، آموزش تمرینات اصلاحی گردن ، تجویز داروهای ضد التهابی بدون استروئید و درصورت لزوم تجویز گردن بند طبی مناسب ، پروسه درمان غیر جراحی دیسک گردن دنبال می شود .

دکتر فریده رفیعی ، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بیماری های اسکلتی عضلانی ، دیسک و ستون فقرات

ورزش درمانی ، لیزر ، بیوفیدبک ، انجام طب سوزنی تخصصی و پی آر پی در

شیراز بلوار معالی آباد مجتمع تجاری پزشکی اهورا طبقه ۶ واحد ۶۷ تلفن ۷۰-۳۶۳۴۱۲۶۹