درمان اگزما با طب سوزنی

اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است که در آن پوست دچار التهاب، قرمزی و خارش می شود. پوسته ریزی، ضخیم شدن پوست، ایجاد لکه روی پوست، خارش اذیت کننده و شوره سر از دیگر علایم اگزما هستند.علت اگزما، آلرژیک است و حساسیت پوست به برخی مواد محیطی مثل گرد و غبار، مواد شوینده و لباس و حتی آلرژی غذایی می تواند باعث بروز آن شود.

چرا دچار اگزما می‌شویم؟!

علت اصلی اگزما هنوز دقیقا مشخص نیست. بعضی‌ها معتقدند فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عوامل ناشناخته و محرك‌ها باعث اگزما می‌شود. البته اگزما بیشتر در خانواده‌هایی شایع است كه سابقه آلرژی یا آسم دارند. این عارضه به هیچ‌وجه واگیردار نبوده و به دیگران سرایت نمی‌كند.

اگزما نوعی خشكی شدید پوست است كه بعضی از انواع آن مثل  اگزمای آتوپیك  زمینه ژنتیك و ارثی دارد. در بعضی از موارد نیز اكتسابی است و به دلیل زیاده‌روی در شست‌وشو با صابون و مواد شوینده ایجاد می‌شود. این بیماری در حالت‌های خیلی خفیف فقط به شكل یك خشكی پوست است اما در موارد خیلی شدید می‌تواند به صورت ترك، پوسته‌پوسته شدن و خارش شدید ظاهر شود. در این صورت با خاراندن محل خشكی حتی ممكن است عفونت روی آن ایجاد شود.

تماس زیاد با مواد شوینده و وسواس در شست و شو، باعث آسیب دیدن سطح پوست و خطر ابتلا به انواع اگزما شده و رفتارهای اشتباه باعث گسترش و شیوع این بیماری می شود. در استان هایی مثل گیلان که رطوبت هوا بیشتر است، باعث می شود پوست دچار خشکی و آسیب نشود. عمده آسیب هایی که در اگزماها به سراغ فرد می آید، خشکی بیش از حد پوست است.

کاربرد طب سوزنی در درمان اگزما :

طب سوزنی برای درمان اگزما بسیار خوب عمل می کند.آثار ضد حساسیت طب سوزنی، کمک به بهبود رطوبت و کیفیت پوست، آثار شبه کورتونی و درمان های گوارشی طب سوزنی، آن را به یک روش مناسب برای کنترل اگزما تبدیل نموده است.

گزارشهای متعددی از کلینیک های مختلفی در سرتاسر جهان وجود دارد که نشان می دهد طب سوزنی می تواند در بعضی موارد باعث بهبودی قابل توجهی در بیماران مبتلا به اگزمای آتوپیک شود. بطور کلی اعتقاد بر این است که طب سوزنی باعث تحریک سیستم عصبی و در نتیجه موجب ترشح مولکولهای پیغامبر عصبی شیمیایی می شود. این تغییرات بیوشیمیایی در بدن باعث ایجاد اثراتی در مکانیسمهای هموستاتیک بدن می گردد که منجر به بروز اثراتی مثبت در وضعیت جسمی و روحی فرد می شود.

دکتر فریده رفیعی بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی بیماری های اسکلتی عضلانی دیسک و ستون فقرات ، لیزر ، بیوفیدبک و طب سوزنی در

شیراز بلوار معالی آباد مجتمع اهورا طبقه اول واحد ۶۷